Zmiana sprzedawcy prądu w firmie: co trzeba wiedzieć?

Zmiana sprzedawcy prądu w firmiePrawdopodobnie każdy przedsiębiorca chociaż raz zastanawiał się nad tym, jak zoptymalizować koszty funkcjonowania firmy. Kluczowym czynnikiem w tym przypadku okazuje się energia dla firm, ponieważ rachunki za prąd stanowią nierzadko nawet 20% wydatków przedsiębiorstwa. Zmiana sprzedawcy prądu może te koszty znacząco obniżyć.


Wyższe stawki za prąd dla firm - z czego to wynika?

Stawki za prąd między przedsiębiorstwami a gospodarstwami domowymi różnią się i to z reguły na niekorzyść tych pierwszych. Dlaczego energia dla firm jest znacznie droższa? Wynika to przede wszystkim z faktu, że nad stawką za kWh w gospodarstwach domowych czuwa Urząd Regulacji Energetyki. Taka procedura zapewnia odbiorcom indywidualnym większą stabilność cen, a czasem nawet ogranicza ich wysokość.

Natomiast jeśli chodzi o przedsiębiorstwa, to taryfy energetyczne w tym przypadku nie podlegają regulacjom URE. Jest to jedna z przyczyn, która wpływa na wyższe stawki za prąd. Należy jednak wziąć również pod uwagę fakt, że przedsiębiorstwa z reguły zużywają po prostu znacznie więcej energii elektrycznej niż użytkownicy indywidualni.

Czy taryfa dla przedsiębiorców jest koniecznością w przypadku własnej działalności?

Tak i zasadę tę reguluje polskie prawo. Z energii dla firm i rozliczenia jako przedsiębiorca zobowiązani są korzystać właściciele nawet jednoosobowej działalności gospodarczej. W przeciwnym wypadku przedsiębiorcy grożą wysokie kary za nieprzestrzeganie tych warunków prawnych.

Zmiana sprzedawcy prądu w firmie coraz popularniejsza?

W dobie rosnących cen za prąd coraz więcej przedsiębiorców zaczyna szukać korzystnej energii dla firm i alternatywnych źródeł oszczędności, decyduje się więc na zmianę sprzedawcy prądu. Przedsiębiorcy szukają sprzedawcy z najkorzystniejszą ofertą. Również druga strona, rywalizując o nowych klientów, często oferuje atrakcyjne rabaty i wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom z indywidualnie dopasowanymi propozycjami.

Dane Urzędu Regulacji Energetyki z kwietnia 2022 roku wskazują, że w grupach biznesowych odbiorców zmiany sprzedawcy od początku 2022 roku dokonało 2896 przedsiębiorstw. Z kolei od 2007 roku zrobiło to już 226 tysięcy firm.

O tym warto wiedzieć, zmieniając sprzedawcę prądu

Ceny za prąd w ostatnim czasie rosną i taka tendencja może niestety się utrzymać. Dlatego dobrym krokiem w przedsiębiorstwie będzie zawarcie umowy, w której to znajduje się zapis z gwarancją stałej ceny za energię elektryczną. Oto jeszcze kilka kwestii, o których warto wiedzieć:

Zmiana sprzedawcy prądu krok po kroku

Jeśli przedsiębiorca posiada kompleksową umowę na energię elektryczną, a zamierza po raz pierwszy zmienić sprzedawcę, to oprócz umowy z nowym sprzedawcą zobowiązany jest do podpisania nowej umowy na dystrybucję z obecnym dystrybutorem. Przedsiębiorca takiej zmiany może dokonać samodzielnie (co zajmie nieco więcej czasu i wymaga zaangażowania właściciela firmy) lub postawić na pełnomocnictwo, którego udzieli nowemu sprzedawcy, a on w imieniu przedsiębiorcy przeprowadzi całą procedurę. Pierwsza zmiana sprzedawcy prądu może zająć nawet do 30 dni roboczych.

Kolejna zmiana sprzedawcy eliminuje już formalności związane z koniecznością podpisywania nowej umowy z dystrybutorem. Przebiega już nieco szybciej i często udaje się przeprowadzić tę procedurę nawet w ciągu 14 dni.

Zmiana sprzedawcy prądu a termin obowiązywania umowy

Przedsiębiorca podejmujący się pierwszej lub kolejnej już zmiany sprzedawcy prądu powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na zapisy w umowie. Najistotniejszym z nich będzie to, czy za wcześniejsze wypowiedzenie umowy są przewidziane kary? Bywa również tak, że zerwanie kontraktu podpisanego na czas nieokreślony również wiąże się z karami umownymi. Wówczas należy przeanalizować, czy zmiana sprzedawcy prądu i oszczędności z tego płynące są na tyle wysokie, że opłaca się zapłacić wspomnianą grzywnę za zerwanie umowy.

Zmiana sprzedawcy prądu w firmie

Wybór odpowiedniej taryfy

Zmiana sprzedawcy prądu wiąże się najczęściej również ze zmianą taryfy energetycznej. W przypadku przedsiębiorstw do wyboru są taryfy jednostrefowe, dwustrefowe czy trójstrefowe.

Przed wyborem należy więc ustalić, kiedy przypada największe zużycie energii elektrycznej w firmie. Taryfa dwustrefowa (cena prądu zależy od godziny i dnia poboru energii) czy trzystrefowa (cena prądu zależy od godziny zużycia energii w ciągu doby: szczyt przedpołudniowy, szczyt popołudniowy oraz pozostałe godziny doby) sprawdzi się przede wszystkim w zakładach produkcyjnych, gdzie praca odbywa się na kilka zmian. Natomiast taryfa jednostrefowa (cena prądu jest stała w ciągu całej doby) to optymalne rozwiązanie np. dla jednoosobowej działalności gospodarczej, w której praca odbywa się w ściśle określonych godzinach.

Zmiana sprzedawcy prądu to realne oszczędności w firmie. Energia dla firm od E.ON Polska to możliwość wyboru opłacalnej taryfy - dopasowanej do specyfiki przedsiębiorstwa. Wiele korzyści uzyskamy również dzięki inteligentnym systemom zarządzania budynkiem. Kolejny krok to energooszczędne instalacje pozwalające na produkcję energii elektrycznej na własny użytek - czyli przede wszystkim fotowoltaika. Dzięki temu wskazanym rozwiązaniom firma może płacić mniej za energię elektryczną oraz w znacznej mierze uniezależnić się od sprzedawców prądu.

Komentarze