Sprzedaż e-booków w Internecie - jak się do tego zabrać?

Sprzedaż e-booków w InternecieZainteresowanie e-bookami w Polsce wciąż rośnie. Cechują się one szeregiem zalet, których próżno oczekiwać od książek papierowych. Użytkownicy cenią sobie przede wszystkim niewielkie rozmiary czytników elektronicznych, mieszczących wszystkie ich ulubione tytuły. Atrakcyjny charakter e-booków dostrzegają jednak także sprzedawcy, dla których handel produktami cyfrowymi jest zdecydowanie prostszy niż prowadzenie tradycyjnej księgarni. Jeśli planujesz wejść na ten rynek, koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem!

Jak sprzedawać e-booki w Internecie?

Dzięki temu, że e-booki występują jedynie w formie cyfrowej, unikasz wielu potencjalnych problemów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego. Jego założenie i obsługa okażą się więc wyjątkowo proste. Jak zrobić to krok po kroku?

1. Załóż własną działalność

Największą swobodę prowadzenia biznesu zapewni Ci rejestracja własnej działalności. W tym celu wypełnij przez Internet wniosek CEIDG-1, podając w nim między innymi nazwę swojej firmy, odpowiadające jej kody PKD, formę opodatkowania i sposób prowadzenia księgowości. Zdecyduj również, czy chcesz korzystać ze zwolnienia z VAT.

Krok ten możesz pominąć, jeżeli nie spodziewasz się, by Twoje przychody ze sprzedaży e-booków przekroczyły 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego. Będziesz wówczas prowadzić swój sklep w ramach działalności nierejestrowanej.

2. Pozyskaj towar

O ile etap ten może okazać się wyzwaniem w przypadku tradycyjnej księgarni, o tyle e-booki pozwalają Ci uniknąć wszelkich problemów z pozyskiwaniem i składowaniem towaru. Nie przyjmują one postaci fizycznej, dzięki czemu oszczędzasz na magazynie i transporcie. Pliki elektroniczne możesz wytwarzać samodzielnie - jeżeli planujesz tworzyć na przykład własne treści poradnikowe - lub pobierać z hurtowni wprost do swojego sklepu.

3. Zaprojektuj sklep

Strona Twojego sklepu musi być przyjazna dla użytkownika i wizualnie atrakcyjna. Na szczęście nie potrzebujesz w tym celu żadnych specjalistycznych umiejętności z zakresu IT. Wystarczy, że skorzystasz z inteligentnego oprogramowania e-commerce, które pozwoli Ci zaprojektować sklep i dostosować go do potrzeb użytkowników. Dzięki praktycznym funkcjom tego typu platformy, z powodzeniem zintegrujesz witrynę z bramkami płatności, hurtowniami i dodatkowymi kanałami sprzedaży.

Pamiętaj o tym, by zadbać o wygląd kart produktów. Poza podstawowymi informacjami o e-bookach (takich jak tytuł, autor, gatunek, opis czy liczba stron) powinny one zawierać dane na temat formatu plików (PDF, MOBI, EPUB) oraz miejsce na opinie czytelników. Nie zapominaj również o określeniu sposobu dostarczania materiałów (np. drogą mailową) i wymagań sprzętowych pozwalających na swobodne korzystanie z e-booków.

4. Zadbaj o kwestie prawne

Handel e-bookami różni się od tradycyjnego sklepu internetowego przede wszystkim tym, że z kupującymi zawierasz umowę o dostarczeniu treści cyfrowych, a nie zwykłą umowę sprzedaży. Wzmianka o tym fakcie powinna znaleźć się więc w regulaminie Twojego e-commerce’u. Jest to o tyle ważne, że w przypadku materiałów elektronicznych klient nie ma prawa dokonać zwrotu towaru. W innych sytuacjach miałby 14 dni na odstąpienie od umowy.

Gdzie sprzedawać e-booki w Internecie?

Od tego, jakie kanały wybierzesz do prowadzenia sprzedaży e-booków, będzie zależał Twój sukces na rynku. W dzisiejszych czasach nie powinno się bowiem ograniczać się do jednej strony - warto stosować strategię multichannel polegającą na działaniach w wielu miejscach na raz. Z jakich kanałów należy więc zrobić użytek w przypadku e-booków?

1. Własny sklep internetowy

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, założenie sklepu z e-bookami nie powinno Ci sprawić żadnych problemów. Wszystko dzięki kompleksowym platformom SaaS, które gwarantują Ci dostęp do niezbędnych funkcji sprzedażowych i marketingowych. Własna witryna to najlepszy kanał dotarcia do klientów, gwarantujący swobodę rozwoju marki i pozwalający samodzielnie decydować o marżach.

Sięgając po takie oprogramowanie jak na przykład Sky-Shop, zapewniasz sobie wygodę prowadzenia działań sprzedażowych. Platforma jest bowiem dostosowana do handlu materiałami cyfrowymi w różnych formatach. Dzięki automatyzacji kluczowych procesów, nie musisz nawet osobiście zajmować się realizacją zamówień. Po dokonaniu opłaty przez klienta zakupiony e-book zostanie bowiem natychmiast do niego wysłany.

2. Empik Marketplace

Empik jest pierwszym kanałem sprzedaży, który przychodzi do głowy internautom na myśl o książkach i multimediach. Jeśli planujesz handel e-bookami, musisz zatem uwzględnić ten serwis w swojej strategii biznesowej. Jego zaletą jest bez wątpienia wysoka jakość usług i idąca za nią renoma, jaką marketplace cieszy się wśród użytkowników. Stoi za tym fakt, że Empik zastrzega sobie prawo do współpracy jedynie z wybranymi sprzedawcami. Aby zaoferować swoje produkty w serwisie, musisz więc nawiązać kontakt z jego przedstawicielem i zaprezentować mu swój asortyment. Pamiętaj też, że za każdą zrealizowaną transakcję marketplace pobierze od Ciebie prowizję.

3. Allegro

Na podobnej zasadzie jak Empik Marketplace działa Allegro, czyli największy portal sprzedażowy w Polsce. Każdego miesiąca jest on odwiedzany przez około 18 milionów unikalnych użytkowników. Choć internauci nie kojarzą go tak bezpośrednio z książkami i produktami cyfrowymi, to wielu szuka w nim okazji cenowych. E-booki w Allegro trafiają do dedykowanej zakładki, co ułatwia kupującym odszukiwanie interesujących ich ofert.

Co ciekawe, jedynie oficjalni dystrybutorzy mogą sprzedawać e-booki w Allegro. W tym celu należy spełnić określone wymogi i podpisać osobną umowę z serwisem. Zanim rozpoczniesz działania w największym polskim portalu aukcyjnym, upewnij się więc, że Twoja oferta mieści się w podanych przez niego kryteriach.

Dlaczego warto prowadzić sprzedaż e-booków?

W naszym artykule wspomnieliśmy już o kluczowych zaletach e-booków z perspektywy sprzedawców. Handel materiałami cyfrowymi pozwala przede wszystkim ograniczyć koszty prowadzenia działalności, ponieważ w budżecie nie musisz uwzględniać między innymi magazynowania, pakowania czy dostawy. Oszczędzasz także sporo czasu, gdyż produkty są wysyłane do kupujących automatycznie.

To, że sprzedaż e-booków jest wygodna i tania, nie świadczy jeszcze o opłacalności takiego biznesu. Jeżeli jednak pod uwagę weźmiemy zainteresowanie, jakim elektroniczne książki cieszą się w Internecie, możemy już pokusić się o podobny wniosek. Według raportu E-commerce w Polsce 2021 w zeszłym roku e-booki w sieci zakupiło 30% ankietowanych. Jest to zatem rynek o sporym potencjale.

Warto również docenić e-booki jako produkty pozwalające uzupełnić ofertę dowolnego sklepu internetowego. Mowa nie tylko o księgarniach, ale także o branżowych e-commerce’ach, w których pliki cyfrowe mogą przyjmować postać różnych poradników - na przykład książek kucharskich w sklepach z artykułami spożywczymi czy wskazówek pielęgnacyjnych w sklepach z kosmetykami.

Sprzedaż e-booków w Internecie - podsumowanie

Sprzedaż e-booków w sieci to doskonały pomysł na biznes dla każdego. Dzięki innowacyjnym platformom abonamentowym szybko wejdziesz na rynek, łatwo pozyskasz asortyment i całkowicie zautomatyzujesz kluczowe procesy. Pozwoli Ci to rozpocząć działalność z niewielkim kapitałem inwestycyjnym i bez dużej ilości pracy. Jeśli tylko możesz pochwalić się ciekawym pomysłem na sklep z e-bookami, z pewnością osiągniesz sukces w tej branży!

Komentarze