Skuteczne sposoby wzmocnienia relacji biznesowych

Wzmacnianie relacji biznesowychW biznesie liczą się konwenanse, dobre relacje z kontrahentami oraz wzbudzenie ich lojalności względem naszej firmy. Dzięki temu można budować nie tylko owocną dla wszystkich stron współpracę, ale potężne sojusze, które uczynią z partnerów biznesowych silną konkurencję w danej branży działalności gospodarczej. Każdy przedsiębiorca powinien dążyć do nawiązywania, budowania i podtrzymywania silnych i długotrwałych relacji biznesowych. Jak je wzmacniać?

Kurtuazyjne podziękowania

Przez telefon, wiadomość mailową lub tradycyjnie, z wykorzystaniem kartki z podziękowaniami można wyrazić swoją wdzięczność względem kontrahenta za nawiązanie relacji biznesowej. To także znakomity sposób na podziękowanie np. za ostatni rok współpracy.

Kartka czy tym bardziej wykonanie telefonu nie kosztuje wiele, a każdy partner biznesowy uzna takie działanie podejmowane przez daną firmę za miły gest. Zadbajmy o to, aby kartka z podziękowaniami była schludna, elegancka, być może opatrzona logo naszej firmy - nie wydrukowana, tylko wypełniona odręcznie. Zrobi to na odbiorcy lepsze wrażenie, ponieważ będzie on wiedział, że nadawca zaangażował się w wykonanie kartki z podziękowaniami. List powinien być spersonalizowany.

Natomiast jeśli decydujemy się na wykonanie telefonu do kontrahenta, zawsze kierujmy się do osoby, z którą załatwialiśmy interesy i podpisywaliśmy umowy. Można powołać się wówczas na wcześniejsze spotkania, a nawet krótka rozmowa telefoniczna stanie się sposobem na podtrzymywanie silnych więzi pomiędzy kontrahentami.

Prezenty dla najcenniejszych kontrahentów

Któż z nas nie lubi być obsypywany prezentami, najlepiej bez okazji? Podobnie jak kartki z podziękowaniami czy voucher w postaci jazdy sportowym samochodem, prezent chociażby gadżetu firmowego będzie miłym akcentem dla kontrahenta. Można go wręczyć przy każdej okazji, np. przy kolejnym spotkaniu, z okazji zbliżających się świąt, czy wysłać bezpośrednio na adres danej firmy, z którą współpracujemy. Podarek powinien oddawać upodobania osoby, do której jest kierowany. Jeśli nie znamy jej preferencji, lepiej wybrać coś uniwersalnego, np. pióro, długopis czy notatnik.

Polecanie kontrahenta innym

Rekomendacje ustne i pisemne działają znacznie lepiej na potencjalnych klientów i partnerów danej firmy, niż najlepsza reklama medialna. Dawanie rekomendacji jest też sposobem na budowanie trwałych relacji. W grupie przedsiębiorcy powinni współpracować ze sobą i sobie pomagać. Jeśli więc my sami nie realizujemy danych usług, być może nasz partner w biznesie ma je w swojej ofercie i możemy go polecić klientowi, który się do nas zgłosił.

W ten sam sposób możemy stale podkreślać, że polecamy ofertę produktów i usług naszego kontrahenta, jeśli w naszej firmie znajdą się jego materiały reklamowe - ulotki, plakaty i tym podobne. Jest to szczególnie polecane, jeśli oferta kontrahenta jest komplementarna w stosunku do naszej.

Spotkania i wyjazdy integracyjne

Nieformalne spotkania, obiady, czy nawet drink w restauracji to sposoby na nawiązanie trwałej relacji z innym przedsiębiorcom. Podczas rozmowy być może pojawi się nić sympatii, zbudowana na bazie na przykład podobnych zainteresowań obu stron.

Można lepiej poznać się z kontrahentem i wzmacniać pozytywnie nawiązane relacje dzięki eventom B2B, spotkaniom i wyjazdom integracyjnym, np. na tory wyścigowe, czy koncert. Dają one możliwość poznania się od prywatnej strony.

Dzięki stworzeniu i utrzymywaniu w dłuższej perspektywie sieci silnych kontaktów biznesowych, przedsiębiorstwo może wypracować mocną strategię marketingową i zyskiwać na tym także pod względem finansowym. Warto zatem dostosować się do rad podanych powyżej. Budowanie i wzmacnianie relacji biznesowych wymaga czasu, a więc i cierpliwości od przedsiębiorcy. Jeśli jednak doprowadzimy do realizacji tego celu, osiągniemy upragniony sukces.

Autor: www.drivingexperience.pl.

Komentarze