Makroinfluencer i mikroinfluencer - poznaj podstawowe różnice!

Makroinfluencer i mikroinfluencerWspółpraca z influencerami to ważny element wielu kampanii marketingowych. Internetowe osobowości potrafią przyciągnąć pokaźne grono odbiorców i skutecznie wypromować dany produkt czy usługę. Jednak, aby swobodnie poruszać się w świecie influencer marketingu, należy wiedzieć, czym różni się makro i mikroinfluencer!

Kogo określamy mianem makroinfluencera?

Makroinfluencerzy to osoby, które można określić gwiazdami Internetu. Prowadzą one profile społecznościowe, vlogi lub blogi cieszące się ogromną popularnością. Według większości źródeł, aby dany twórca internetowy zyskał miano makroinfluencera, liczba obserwujących go fanów powinna wynosić minimum 100 tysięcy.

Większość makroinfluencerów cieszy się dużym zaufaniem wśród swoich followersów. Takie osoby niejednokrotnie są ekspertami w określonej dziedzinie. Dzieląc się wiedzą i poradami, twórcy zyskują renomę, co sprawia, że świetnie sprawdzają się w roli ambasadorów marki.

Zazwyczaj zasięg publikowanego contentu w przypadku makroinfluencerów jest dodatkowo wzmacniany płatnymi postami w social mediach. Należy jednak pamiętać, że followersi najbardziej popularnych internetowych postaci, w dużej mierze są zupełnie bierni.

Czołowi twórcy pracują nad swoim wizerunkiem i contentem pod czujnym okiem specjalistów. W kreowaniu marki influencera o dużych zasięgach uczestniczą zazwyczaj fotografowie, styliści, a także agencje marketingowe. Dzięki temu publikowane treści są wysokiej jakości i trafiają do konkretnych odbiorców.

Kim jest mikroinfluencer?

W przypadku mikroinfluencerów liczba obserwujących może wynosić od kilku do kilkudziesięciu tysięcy. Jednak w kontekście mniej popularnych twórców najważniejszy jest poziom zaangażowania odbiorców, a nie ich ilość.

Mikroinfluencerzy zrzeszają wokół siebie społeczność, która na bieżąco interesuje się ich contentem i daje realny feedback. Dzięki temu twórca o mniejszych zasięgach, może mieć większy potencjał marketingowy niż influencer z milionem obserwujących na koncie. Mikroinfluencerzy działają na zasadzie budowania silnych więzi ze swoim gronem odbiorców. Oczywiście większość z nich stara się poszerzać zasięgi, jednak celem nadrzędnym jest dotarcie do osób, które zaangażują się w działalność twórcy.

Internetowe osobowości o mniejszych zasięgach obserwuje się zazwyczaj w konkretnym celu. Takie osoby dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem pełnią funkcję cennego źródła wiedzy.

Koszt podjęcia współpracy z influencerem

Stawka każdego influencera jest indywidualna i zależna od wielu czynników. Oczywiście kluczowym determinantem jest popularność danego twórcy. Najbardziej znani influencerzy, którzy mogą pochwalić się milionami obserwujących, potrafią żądać horrendalnych kwot za udział w kampanii marketingowej. Na współpracę z takimi twórcami mogą pozwolić sobie tylko największe marki. Warto zaznaczyć, że nie ma żadnej gwarancji zwrotu takiej inwestycji. Oczywiście, ostateczny koszt współpracy z influencerem zależy także od skali kampanii i działań, jakie ma wykonać dany twórca.

Im mniejsze zasięgi, tym niższa stawka. W związku z tym warto zastanowić się nad podjęciem współpracy z mikroinfluencerem albo nawet kilkoma jednocześnie. Takie rozwiązanie pozwala dotrzeć do kilku społeczności jednocześnie. Dodatkową zaletą takiego działania jest uwiarygodnienie wizerunku marki. Rekomendacja od kilku twórców, poważanych w danej dziedzinie, skutkuje wzrostem zaufania odbiorców.

W przypadku mniej popularnych twórców rozliczenie za współpracę może nastąpić także w formie barteru. To bezpieczne rozwiązanie, które nie naraża marki na ewentualne starty finansowe.

Zasięg influencera - jak go poprawnie określić?

Przy określaniu zasięgu influencera kluczowy jest czynnik ER (Engagement Rate). Dzięki niemu można oszacować, na ile liczba obserwujących przekłada się na realne zaangażowanie odbiorców. Wskaźnik ER pokazuje procentowy stosunek liczby aktywności (przede wszystkim komentarzy i reakcji pod postami) do liczby followersów. Im jest wyższy, tym większe jest zaangażowanie społeczności zrzeszonej wokół danej influencera. Zazwyczaj wraz ze wzrostem obserwujących spada ich aktywność.

Zanim zdecydujesz się na współpracę z influencerem, sprawdź, w jaki sposób komunikuje się ze swoimi odbiorcami. Autentyczność i konsekwencja jest w tym aspekcie niezwykle ważna. Zorientuj się także, czy dany twórca nie podejmował niedawno współpracy z konkurencyjną marką. W takim przypadku niezależnie od tego, jak duże zasięgi generuje influencer, twoja kampania może stracić na wiarygodności. Potrzebujesz wsparcie w tego typu działaniach? Nie bój się skonsultować swoich działań z agencjami specjalizującymi się w influencer marketingu - takimi jak Kohai.pl.

Komentarze