Jak przenieść sklep internetowy na inną platformę?

Jak przenieść sklep internetowy na inną platformęW trakcie działalności sklepu internetowego często okazuje się, że przeniesienie sklepu internetowego na inną platformę jest konieczne. Tylko dzięki takiemu rozwiązaniu firma może dalej rozwijać swoją działalność oraz w odpowiedni sposób reagować na działania podejmowane przez konkurentów.

Jednocześnie, trzeba pamiętać o tym, że przeniesienie sklepu internetowego nie zawsze kończy się sukcesem. Często zdarza się, że w efekcie wadliwie przeprowadzonego transferu sklep internetowy działający w oparciu o nową platformę natrafia na problemy, co przyczynia się do - czasem bardzo znaczącego oraz długotrwałego - obniżenia się widoczności sklepu w Google. To zaś prowadzi w prosty sposób do zmniejszenia liczby klientów oraz spadku przychodów. Z tego powodu podjęcie przez przedsiębiorcę decyzji o przeniesieniu sklepu na inną platformę wiąże się zazwyczaj z długim namysłem oraz obawami o przyszłość biznesu. Nic w tym dziwnego, ponieważ sklep internetowy stanowi często bardzo ważny element działalności przedsiębiorstwa, a w wielu przypadkach jest jedyną formą sprzedaży produktów lub usług oferowanych przez danego sprzedawcę.

Aby przeprowadzenie procesu migracji danych mogło zakończyć się sukcesem, ważne jest, aby skorzystać z usług firmy wyspecjalizowanej w tego typu operacjach, która posiada doświadczoną kadrę oraz dobrą reputację zdobytą dzięki wieloletniej działalności w branży.

Na decyzję o migracji danych może wpłynąć wiele czynników, w tym między innymi:

  • zbyt wąski zakres funkcjonalności dotychczasowej platformy,
  • niewystarczająca pomoc ze strony obsługi technicznej,
  • niski poziom bezpieczeństwa,
  • awaryjność sklepu,
  • zbyt małe możliwości rozbudowy oraz customizowania sklepu,

oraz wiele innych - wszystkie te zjawiska mogą doprowadzić do utraty dotychczasowych klientów oraz osłabienia pozycji rynkowej sklepu internetowego. Wszystko to sprawia, że przeprowadzenie migracji na nową platformę staje się wręcz koniecznością. Oczywiście, powyższy katalog nie jest zamkniętym zbiorem, a decyzja o przeniesieniu sklepu na inną platformę powinna być uzależniona od rzetelnej analizy indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy.

Migracji danych na inną platformę - na czym polega?

Proces przeniesienia danych to przede wszystkim działania z obszaru informatyki, związane np. z prawidłowym transferem bazy danych – podczas migracji danych są przenoszone m.in.

  • dane dotyczące klientów (informacje kontaktowe, historia zamówień),
  • dane na temat produktów (opis produktów, ceny, elementy graficzne),
  • przekierowanie linków,
  • domena internetowa,
  • struktura (drzewo) kategorii produktów,
  • integracja sklepu na nowej platformie z kontem Allegro.

Przeniesienie sklepu internetowego na inną platformę - jak przeprowadzić?

Aby proces przeniesienia sklepu internetowego (https://sky-shop.pl/przenoszenie_sklepu_internetowego) na nową platformę mógł być pomyślnie przeprowadzony, konieczna jest pomoc ze strony specjalistów. Obecnie można znaleźć na rynku wiele ofert w zakresie migracji danych - takie usługi są oferowane zarówno przez freelancerów zajmujących się w sposób dorywczy przeprowadzaniem migracji danych, jak i profesjonalne przedsiębiorstwa zajmujące się świadczeniem czynności w tym zakresie. Zalecanym sposobem jest skorzystanie z usług tych ostatnich, gdyż firmy dysponują zazwyczaj know-how oraz metodami działania i procedurami wypracowanymi w toku dotychczasowej współpracy biznesowej z klientami. Należy do nich m.in. przedsiębiorstwo Sky-Shop.pl, które począwszy od 2009 roku zajmuje się świadczeniem usług w zakresie prowadzenia sklepów internetowych. Tym, co wyróżnia ofertę Sky-Shop.pl, jest m.in. szybkość działania (migracja danych jest przeprowadzana w ciągu 14 dni).

O czym należy jeszcze pamiętać podczas migracji danych?

Proces migracji danych to nie tylko kwestie informatyczne. Należy pamiętać także o innych kwestiach, które są na pozór mniej istotne. Wbrew pozorom, należy zwrócić uwagę także na takie aspekty, jak:

  1. czas migracji - ponieważ w przypadku wielu przedsiębiorstw ważną rolę pełni sezonowość, ważne jest, by wybrać odpowiedni termin migracji. Nie można dopuścić do sytuacji, w której termin migracji oraz nauka pracy na nowej platformie zbiegnie się z okresem, w którym firma osiąga najwyższy wolumen sprzedaży w ciągu roku;
  2. marketing - należy podjąć niezbędne działania marketingowe, aby klienci przyzwyczaili się do nowej szaty graficznej sklepu internetowego,
  3. księgowość - należy zadbać m.in. o ciągłość numeracji dokumentów (np. faktur) generowanych na starej oraz nowej platformie,
  4. ochrona danych osobowych - konieczne jest, by proces migracji danych przebiegł w zgodzie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi RODO.

Podsumowanie

Jak widać, przed rozpoczęciem procesu migracji danych konieczne jest w wielu różnorodnych obszarów, które często wydają się być zupełnie ze sobą niepowiązane. Migracja z pewnością nie jest łatwym procesem z biznesowego punktu widzenia i może doprowadzić do przejściowych problemów takich, jak np. spadek zasięgów, odpływ części klientów, czas potrzebny na naukę obsługi nowego systemu. Oczywiście, cel ten jest możliwy do zrealizowania - niezbędny jest zmysł biznesowy i doświadczenie przedsiębiorcy oraz wsparcie ze strony doświadczonych specjalistów.

Komentarze