Jak działa dobry program lojalnościowy?

Program lojalnościowyDobry program lojalnościowy może zwiększyć sprzedaż naszych towarów i usług. Warto więc wiedzieć jak go zorganizować, aby przynosił jak najwięcej korzyści.

Czym jest program lojalnościowy?

Program lojalnościowy jest pewnego rodzaju benefitem dla klientów. Dzięki możliwości wdrożenia specjalnych platform lojalnościowych, możliwe jest zautomatyzowane gromadzenie informacji o zakupów, jakich dokonują klienci. Pozwala to na naliczanie punktów, a w konsekwencji - zamawianie różnych nagród. Im więcej punktów, tym bardziej atrakcyjna nagroda. Może być nią zniżka, dodatkowy produkt, czy też określone świadczenie. Programy lojalnościowe dotyczyć mogą klientów indywidualnych, firm. Sprawiają one, że rośnie przywiązanie do marki, zwiększają efektywność sprzedaży.

Mogą być one prowadzone w różnych modelach. Pierwszy z nich polega na tym, że system lojalnościowy ma swoją edycję - działa tylko przez określony czas. Kiedy warto wybrać takie rozwiązanie? Na przykład wtedy, gdy chcemy zaktywizować klientów w określonym przedziale czasowym, z uwagi na spadek sprzedaży, wdrożenie nowego produktu czy usługi. Program motywacyjny (tak też czasem określa się systemy lojalnościowe) może być też realizowany w trybie ciągłym.

Programy lojalnościowe dla firm

Jednym z często wykorzystywanych narzędzi marketingowych są programy lojalnościowe dla firm. Pomagają one szybciej osiągać cele biznesowe i maksymalizować zyski. Sprawdzają się jako programy b2b czy wobec klienta indywidualnego. Benefity, które oferują najlepsze systemy lojalnościowe to prezenty, zniżki, szkolenia. Programy b2b są w dalszym ciągu mniej znane niż programy dla klientów indywidualnych. Z nimi pierwszymi spotykamy się często. W wielu sklepach dostępne są aplikacje premium, karty stałego klienta, możliwość zbierania punktów. Programy b2b przeznaczone są dla podmiotów biznesowych. Ich celem jest motywacja, umocnienie relacji marketingowych między producentem, a na przykład dystrybutorem, przedstawicielem handlowym czy doradcą. W przypadku tego rodzaju systemów motywacyjnych, najistotniejszą nagrodą jest gratyfikacja niematerialna, polegająca na przykład na przynależności do elitarnej grupy, uzyskaniu większej rozpoznawalności w branży, możliwości udziału w branżowych eventach.

Jak zbudować program lojalnościowy?

Wdrażanie programu lojalnościowego warto powierzyć profesjonalistom, którzy uwzględnią specyfikę branży, grupę docelową programu. Benefity powinny być ściśle dopasowane do klienta indywidualnego lub biznesowego, w zależności od tego, komu dedykowany jest program. Najlepsze programy lojalnościowe dopasowane są doskonale właśnie do branży.

Warto przed wdrożeniem zaplanować wszystkie elementy - istotne jest jak długo chcemy podejmować tego rodzaju działania marketingowe, ale też - w jakim terminie możliwy będzie odbiór nagród. System dobrze jest skorelować albo z sytuacją na rynku albo z indywidualnym "kalendarium" marki - na przykład z wdrożeniem danego produktu. Ostatnio też programy lojalnościowe odwołują się do promowanych wartości i trendów - na przykład ekologii, zdrowego żywienia, promowania konkretnego stylu życia (można to zaobserwować na przykład w sieciach spożywczych, które oferują punkty za zakupy zawierające owoce lub warzywa).

System motywacyjny powinien z jednej strony zachęcić nowych klientów, a z drugiej - bardziej związać z nami tych, którzy już interesują się naszymi towarami bądź usługami.

Komentarze