Aby zostać zauważonym, trzeba "bywać". Dotyczy to np. początkujących aktorów. Jeśli nie chodzisz na castingi, spotkania i nie łapiesz kontaktów podczas premier, prawdopodobnie nie masz co liczyć na dobrą rolę. Podobnie w przypadku… stron internetowych. Jeśli nie masz dobrej pozycji w wyszukiwarce, Twój potencjalny klient Cię nie zauważy. Skupi się na pozostałych stronach, które widzi wysoko w Google. Jak zatem poprawić widoczność swojej witryny? Potrzebujesz przemyślanych działań z zakresu SEO, najlepiej połączonych z SEM.
SEO? SEM? Co to takiego?
Skrót SEO rozwijamy jako Search Engine Optimization. To proces służący polepszeniu pozycji witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w Google. Taki rezultat można osiągnąć dzięki dostosowaniu strony do wymagań Google. Jak to działa? Każda strona jest systematycznie weryfikowana przez roboty Google, które oceniają jakość różnych jej elementów, poczynając od przejrzystości, a kończąc na publikowanych treściach, zawartości fraz kluczowych itp. Przemyślane działania z zakresu SEO dają świetne efekty, ale należy na nie poczekać - zazwyczaj kilka tygodni, ale niejednokrotnie nawet kilka miesięcy.
SEM - Search Engine Marketing, marketing w wyszukiwarkach, to z kolei znacznie pojemniejsza dziedzina. Według niektórych definicji SEM to po prostu wszelkie płatne działania, mające na celu poprawienie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Są to np. kampanie Google Ads. Według innych SEM to połączenie SEO i PPC, czyli zarówno bezpłatnych działań, jak i płatnych kampanii reklamowych.
Cechą charakterystyczną SEM rozumianego jako kampanie płatne jest krótki czas oczekiwania na efekt. W zasadzie widoczne są one od razu, tuż po uruchomieniu kampanii.
SEO - jakie działania?
Agencja SEO, jak np. Sempai, zaproponuje Ci szereg działań, które polepszą pozycję Twojej witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Mogą one dotyczyć strony lub środowiska internetowego poza witryną.
Oto przykłady procesów dotyczących strony internetowej:
- analiza i dobór słów kluczowych,
- uzupełnienie meta titles i meta descriptions,
- ocena treści na stronie,
- stworzenie wytycznych dla nowych treści (wraz ze słowami kluczowymi i nagłówkami H1, H2 itd.) oraz służących optymalizacji nowych,
- zweryfikowanie linków na stronie,
- zmiany służące skróceniu czasu ładowania strony.
Z kolei wśród działań poza witryną można wymienić m.in.:
- przeanalizowanie jakości linków prowadzących do strony,
- publikowanie na stronach zewnętrznych wartościowych treści z linkiem prowadzącym do optymalizowanej witryny.
SEM - jakie działania?
Co z kolei może Ci zaproponować agencja SEM? Będą to przede wszystkim płatne kampanie PPC, czyli rozliczane na podstawie liczby kliknięć w baner lub link. Reklamy mogą wyświetlać się w wyszukiwarce Google - imitują wtedy organiczne wyniki wyszukiwania. Innym wariantem są reklamy w aplikacjach oraz na różnych stronach internetowych. Sieć reklamowa Google obejmuje też platformę YouTube - możesz zdecydować się więc m.in. na spoty przed czy w trakcie wyświetlania video.
Zaletą SEM na pewno są szybkie efekty prowadzonych kampanii. Reklamy są widoczne i przynoszą rezultaty od razu. Poza tym warto docenić ich elastyczność - można na bieżąco zmieniać ich parametry czy budżet.
SEO czy SEM?
W którą z tych strategii warto zainwestować? W SEO dające długotrwałe efekty czy może w SEM, które działa błyskawicznie? Trzeba podkreślić, że SEO i SEM wzajemnie się uzupełniają. Bez względu na definicje i nazewnictwo to właśnie połączenie obu tych procesów daje najlepsze rezultaty. Warto systematycznie pracować na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, ale nie zapominać przy tym o marketingu w wyszukiwarce. Płatne kampanie to świetny pomysł np. w sytuacji, gdy zbliża się premiera nowego produktu. Poza tym to dobre wsparcie nowych witryn, które dopiero walczą o widoczność w wynikach wyszukiwania.
SEO czy SEM? Nie musisz wybierać jednego z dwóch. Połącz i zintensyfikuj działania - a Twoja witryna będzie notowała coraz lepsze wyniki.
Komentarze