Dropshipping od dłuższego tematu stanowi gorący temat na rynku e-commerce. Wymieniany jest jako jeden z dynamicznie rozwijających się trendów, z którego korzystają zarówno niewielkie, jak i duże sklepy internetowe. Sprawdź czym jest dropshipping i czy warto go prowadzić!
Czym jest dropshipping?
Istotę modelu logistycznego, jakim jest dropshipping stanowi pominięcie magazynowania produktów w sklepie internetowym. W praktyce oznacza to, że każde zamówienie, które jest składane przez klientów e-sklepu, dociera do nich wprost z hurtowni. Tym samym właściciel sklepu internetowego nie musi posiadać magazynu ani zatrudniać personelu, który zajmie się pakowaniem poszczególnych zamówień.
Dropshipping będzie więc doskonałym sposobem na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy - zwłaszcza dla początkujących w branży e-commerce.
Dwojakie rozumienie dropshippingu
W sieci możemy spotkać się z dwojakim rozumieniem dropshippingu, co wprowadza niemałe zamieszanie w określeniu obowiązków sprzedającego względem klienta oraz rozliczenia dochodów uzyskanych z tej działalności. Za dropshipping w szerokim rozumieniu uznaje się:
- Pośrednictwo sprzedaży, które można zaobserwować np. podczas dropshippingu towarów z Chin. Zarobek stanowi wtedy ustalony z dostawcą procent od obrotu jego towarem, a Ty nie stajesz się jego właścicielem.
- Wysyłkę towaru z hurtowni wprost do klienta detalicznego, która oferowana jest przez wiele sklepów internetowych. Uzyskiwane w ten sposób dochody uzależniane są od marży na poszczególne produkty, jaką sobie ustalimy. Dodatkowo, to my pozostajemy właścicielem towarów (tak jak w przypadku klasycznej wysyłki z magazynu) i odpowiadamy zarówno za jego zwrot, jak i wymianę. Hurtownia jest jedynie współpracownikiem, na którego został przerzucony obowiązek pakowania i dostarczenia towarów do poszczególnych klientów.
Popularnością i znacznymi udogodnieniami w sprzedaży każdego rodzaju produktów cieszy się przede wszystkim drugi z modeli, z którego korzystają zarówno nowe sklepy internetowe, jak i te, które stawiają na stały rozwój swojej oferty.
Czy warto zaczynać dropshipping?
Dropshipping jest wartościowym modelem, na który warto zwrócić uwagę. Zalety dropshippingu to m.in.:
- Niski koszt rozpoczęcia prowadzenia sklepu internetowego.
- Brak konieczności zakupu towarów przed ich sprzedażą. Towary opłacane są w hurtowni dopiero wtedy, gdy klient złoży na nie zamówienie.
- Oszczędność comiesięcznych kosztów najmu powierzchni magazynowej.
- Mniej czasu poświęconego na obsługę zamówień.
- Możliwość prowadzenia e-sklepu z bardzo szerokim asortymentem.
Dropshipping warto zaczynać w każdym momencie prowadzenia sklepu internetowego. Na początku działalności pozwoli nam wystartować z biznesem nie ponosząc przy tym ryzyka związanego z zatowarowaniem. Działające od dłuższego czasu e-sklepy poszerzą dzięki niemu asortyment i zbadają rynek przed zakupem większych ilości nowych produktów do swoich magazynów.
Co musisz wiedzieć nim zaczniesz dropshipping?
Choć wykorzystanie dropshippingu w sklepie internetowym niesie za sobą szereg korzyści, nie jest to model logistyczny pozbawiony wad. Całkowite przerzucenie odpowiedzialności za wysyłkę towarów na hurtownię wiąże się z:
- Możliwością opóźnienia wysyłki do Twoich klientów np. w okresie świątecznym, gdy hurtownia obsługuje zwiększoną ilość zamówień.
- Koniecznością przesyłania dowodów zakupu drogą mailową, bowiem do paczek w hurtowni nie zostanie on dołączony.
- Brak rozpoznawalności paczek związany z pakowaniem produktów w opakowania Twojego partnera.
- Korzystaniem ze stanów magazynowych, które mogą nie być aktualne. Tu należy zadbać o odpowiednio częste aktualizowanie informacji docierających do Twojego sklepu.
- Zaczynając dropshipping pamiętaj, że z prowadzonej sprzedaży rozliczasz się dokładnie tak samo, jak zazwyczaj. Początkowo nabywasz towar, by następnie sprzedać go klientom.
Rozpoczęcie dropshippingu nie jest trudne. Wystarczy znaleźć hurtownię, z którą chcesz współpracować i upewnić się, że oferuje ona ten model wysyłki. Dalsze czynności będą sprowadzać się do wprowadzenia produktów na wirtualne półki np. z pomocą specjalnego oprogramowania, a także promocji poszczególnych produktów.
Kinga Tobała, www.sky-shop.pl.
Komentarze