Digital marketing - jak wybrać najlepszą jego formę?

Digital marketingBez promocji biznesu w Internecie żadna forma nie ma prawa dziś dobrze działać i przynosić porządnych zysków, dlatego też wiele form inwestuje w digital marketing, który jest o wiele skuteczniejszy niż tradycyjne formy reklamy, a do tego jest też o wiele tańszy. Przedsiębiorcy dysponują jednak taką ilością narzędzi i platform, że ciężko się dziś zdecydować na konkretną opcję.

Wybór pola działania

Digital marketing jest niczym ocean, a właściciele biznesów muszą się zdecydować, na jakim obszarze będą pozyskiwać klientów. Dwa podstawowe wybory to wyszukiwarka internetowa i media społecznościowe.

Chociaż jeszcze stosunkowo niedawno wiele firm inwestowało przede wszystkim w działania SEO i SEM, stawiając na szczycie priorytetów awans ich strony w hierarchii wyników wyszukiwania, dziś niekoniecznie jest to wybór najlepszy, gdyż często lepsze efekty osiągają te przedsiębiorstwa, które skoncentrują się na pozyskiwaniu klientów w mediach społecznościowych.

Nie brakuje też form, które wykorzystują przede wszystkim e-mail marketing, który wcale nie umarł i ma się całkiem nieźle, ciągle ewoluując.

Nadal bardzo popularny i skuteczny jest też marketing na forach internetowych, które wcale nie są reliktem przeszłości i z których nadal korzystają regularnie miliony Polaków, gdyż dają one większą anonimowość, a jednocześnie jest obecna na nich specyficzna atmosfera sprzyjająca większej otwartości.

Demografia platform społecznościowych a marketing

Bardzo wiele firm uprawia dziś digital marketing w mediach społecznościowych, jednak działania takie czasem są prowadzone na oślep, a jednym z podstawowych błędów jest po prostu wybór złej platformy. Chociaż poszczególne platformy społecznościowe wydają się być do siebie bardzo podobne, to tak naprawdę każda z nich gromadzi nieco innych użytkowników i każdy portal społecznościowy ma inną od konkurentów demografię.

Jeszcze kilka lat temu synonimem marketingu w social mediach były działania marketingowe na Facebooku, jednak dziś większość firm zdaje sobie z tego sprawę, że platforma ta nie jest atrakcyjna dla większości osób, a wielu użytkowników odpływa z niej każdego dnia w kierunku konkurencyjnych portali i aplikacji.

Dziś zdecydowana większość użytkowników Facebooka to osoby po 60. roku życia. Jeżeli więc posiada się w ofercie produkty i usługi, których nabywcami mają być przede wszystkim osoby młode, platforma ta nie będzie najlepsza. Młodzi ludzie przebywają przede wszystkim na Twitterze, Snapchacie, Instagramie, czy na TikToku.

Twitter jest dodatkowo platformą, która gromadzi ludzi bardziej ambitnych i zdecydowanie przeważają na niej osoby z wyższym wykształceniem. Do tego doskonała jest ona do promocji usług i produktów w modelu B2B, chociaż jeszcze lepszy będzie tu LinkedIn. W przypadku sklepów internetowych najlepszym wyborem jest Pinterest.

Warto też uwzględnić takie czynniki, jak proporcje płci na danej platformie - zdecydowana większość użytkowników Instagrama czy Pinteresta to kobiety, dlatego produkty i usługi kojarzące się głównie z tą płcią najlepiej promować na tych portalach.

Nie tylko portale społecznościowe - komunikatory jako platformy reklamowe

Wiele firm, uprawiając digital marketing, koncentruje się wyłącznie na portalach społecznościowych i widoczności w wyszukiwarce, łącząc te formy reklamy z e-mail marketingiem. Tymczasem potężnymi platformami, z których znaczenie przedsiębiorstwa często nie zdają sobie sprawy, są komunikatory internetowe.

Wiele osób to właśnie na nich spędza najwięcej czasu i wielu osobom, zwłaszcza młodym, zastępują one portale społecznościowe, również oferując grupy, które mogą mieć nieraz tysiące użytkowników. Dodatkowo główni gracze wśród takich aplikacji, w tym WhatsApp, Telegram, Snapchat, czy Viber, posiadają wbudowane narzędzia dla firm, które pomagają im na skuteczny marketing na komunikatorach, a do tego narzędzia takie oferuje też wiele firm trzecich.

Wybierając narzędzia do digital marketingu, najlepiej więc zorientować się, które z nich będą najlepsze i na jakich platformach przebywa grupa docelowa. Są biznesy, które lepiej reagują na marketing w mediach społecznościowych, inne zaś lepiej radzą sobie z w email marketingu. Email marketing nie jest jednak prostym sposobem na dotarcie do klienta, warto zasięgnąć opinii ekspertów, którzy pomogą np. z smtp mail service.

Komentarze